Revolusi Anak Muda

Revolusi Anak Muda

Revolusi Anak Muda Malaysia

Revolusi Anak Muda Malaysia

apa sahaja kerjanya????

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam, membenarkan bekas isteri Ahli Jawatankuasa Umno bahagian Muar, Datuk Kadar Shah Sulaiman Ninam Shah, menuntut haknya termasuk nafkah mutaah RM5 juta serta edah RM60,000.

Hakim Syarie, Abdul Shukor Abd Hamid dalam keputusannya membenarkan Fauziah Haron, 53, (plaintif) meneruskan permohonan untuk menutut mutaah, edah, nafkah tertunggak dan harta sepencarian hasil perkahwinannya dengan Kadar Shah, 62.

Fauziah yang diwakili peguam syarie, Kamar Ainiah Kamaruzaman hadir di mahkamah, manakala Kadar Shah yang diwakili peguam syarie Sulaiman Abdullah, tidak hadir atas alasan berada di luar negara.

Terdahulu, Abdul Shukor dalam keputusannya menolak bantahan Kadar Shah terhadap permohonan itu yang mendakwa mahkamah berkenaan tidak mempunyai bidang kuasa serta Fauziah tidak mempunyai ‘locus standi’ dalam isu terbabit.

Beliau berkata Mahkamah Tinggi Syariah mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes itu mengikut Seksyen 46 Akta Pentadbiran Islam 1993 kerana perkara yang membabitkan hal ehwal orang Islam hanya boleh diputuskan di situ.

“Plaintif juga boleh membawa kes ini di sini kerana tinggal di Kuala Lumpur. Bagi isu locus standi, plaintif mempunyai hak untuk dapatkan keadilan dan membawa kesnya.

“Mahkamah dapati ada locus standi kerana selepas 27 tahun perkahwinan, kedua-dua pihak dengan suci hati terima bahawa antara mereka wujud ikatan yang sah walaupun didapati ‘fasid’ oleh mahkamah rendah,” katanya.

Sementara itu Sulaiman memohon semua prosiding di Mahkamah Tinggi Syariah digantung sehingga selesai rayuan keputusan bantahan itu.

Bagaimanapun, mahkamah menolak permohonan itu dan menetapkan 5 November ini untuk perbicaraan.

Kadar Shah yang juga Ketua Umno cawangan Bandar Muar dan Fauziah mendakwa berkahwin pada 20 Januari 1980 di Jakarta Timur, Indonesia, dan dikurniakan tiga cahaya mata.

Kamar Ainiah ketika ditemui di luar mahkamah berkata, perkahwinan anak guamnya tidak dapat didaftarkan berikutan ketiadaan saksi dan dokumen dapat dikemukakan di mahkamah kerana ia sudah lama.

“Plaintif mahu mengemukakan permohonan fasakh terhadap defendan, tetapi ia tidak dapat dilakukan kerana perkahwinan mereka perlu didaftarkan terlebih dulu. Bagaimanapun, kedua-dua pihak mengaku wujud perkahwinan itu.

“Anak guam saya membuat tuntutan mutaah, edah, wang yang diserahkan kepada defendan sebanyak RM1.8 juta serta nafkah tertunggak dari November 2002 hingga November 2007 berjumlah RM600,000,” katanya.

Plaintif juga menuntut hutang defendan RM250,000 dengannya iaitu bayaran kereta yang bekas suaminya berjanji mahu selesaikan serta unit saham bernilai RM1.5 juta.

Fauziah juga menuntut harta sepencarian mereka termasuk kondominium di Genting Highlands, rumah di Bukit Jelutong, apartmen di Hawaii dan Los Angeles, Amerika Syarikat selain sebuah Mercedes Benz, Porsche dan Ferrari.

0 comments:

Islamic Clock

Visitor SJ

Hits Bermula 26 Mei 2010 Jam 9.10am

Mesej kepada SJ

My Blog List