Revolusi Anak Muda

Revolusi Anak Muda

Revolusi Anak Muda Malaysia

Revolusi Anak Muda Malaysia

PENGHINAAN TERHADAP UNDANG2 ISLAM

1. Isu Kartika Sari Dewi Shukarno masih lagi hangat diperkatakan. Dan ia akan terus diperdebatkan sehinggalah hukuman ke atasnya sempurna dilaksanakan.

2. Sejak dahulu lagi, keputusan Mahkamah Syariah di Malaysia atau urusan pentadbiran penyelesaian berkenaan hak orang Islam sering menjadi perhatian ramai pihak. Misalnya dalam isu tuntutan anak oleh keluarga bukan Islam dan sebagainya.

3. Dalam isu agama anak contohnya, kerajaan mengenepikan suara daripada mahkamah syariah yang menyebabkan keputusan tersebut diambil oleh kelompok yang kurang berautoriti. Hasilnya, keputusan yang dibuat tidak menguntungkan umat Islam.

4. Isu tangkapan Jeslina Hashim pada 13 Januari 2005 dahulu, begitu menyedihkan kerana JAWI langsung ditekan dalam pada tindakanannya yang menjunjung lunas-lunas syariah di Malaysia. Akhirnya, terpaksa tunduk dibawah tangan orang-orang besar politik. Ia mengulangi sejarah sewaktu tangkapan yang berlaku di ‘The Ship’.

5. Lebih lagi, fenomena isu arak yang ‘bergegar’ di Selangor baru-baru ini juga, turut menyentakkan dengan campur tangan seorang exco Selangor, Ronnie Liu terhadap urusan penguatkuasaan undang-undang kepada orang Islam.

6. Seringkali keputusan-keputusan kritikal jatuh bangun umat Islam di Malaysia hari ini dibuat oleh orang yang langsung tidak berautoriti. Dan lebih menakutkan oleh golongan yang secara senyap ingin menjatuhkan Islam di sebalik pakaian ‘hak dan kebebasan’. Di bawah slogan ‘1Malaysia’, ‘perpaduan’, ‘hak sama rata’ dan pelbagai lagi, seperti memberi lesen supaya hukuman Islam yang termaktub boleh dikurangkan sesuka hati.

7. Sejak dipinda Perlembagaan Malaysia pada tahun 1965 dan 1984, mahkamah Syariah adalah satu-satunya sistem undang-undang yang menjalankan syariat Islam di Tanah Melayu setelah Mahkamah Persekutuan yang menjunjung Perlembagaan Lord Reid. Rentetan pemisahan Mahkamah Syariah daripada Mahkamah Persekutuan pada tahun 1948, lebih lagi memberikan autonomi kepada perundangan itu mengadili orang yang beragama Islam.

8. Apakah lagi benteng yang boleh menjadi pertahanan umat Islam setelah hukuman hudud ditolak mentah-mentah oleh kerajaan Malaysia hari ini? PAS? JAKIM? atau Jawatankuasa Mufti?

9. Persoalan ini perlu diterjah kepada kelompok yang benar-benar melaungkan Islam, namun dalam masa yang sama teruk membelasah mahkamah syariah dalam isu Kartika ini.

10. Mengapa PAS begitu rendah diri dengan hanya mengeluarkan kenyataan ‘tidak perlu gopoh menjalankan sebat’, seolah mempersalahkan lagi keputusan mahkamah Syariah. GAMIS pula tanpa segan menyifatkan mahkamah syariah sebagai kelam-kabut dalam isu ini.

11. Dalam pada ini, saya menyanjung Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) yang mendesak supaya tidak ada campur tangan pihak lain terhadap isu ini. Setidak-tidaknya memberi sedikit nafas kepada mahkamah syariah untuk terus berdiri menegakkan undang-undang Islam itu.

12. Bagi saya, keadilan Islam itu sangat indah. Biarkan orang Islam diadili dengan undang-undangnya sendiri. Hanya orang yang bersalah sahaja yang takut untuk undang-undang itu dilaksanakan!

0 comments:

Islamic Clock

Visitor SJ

Hits Bermula 26 Mei 2010 Jam 9.10am

Mesej kepada SJ

My Blog List